Relaxoitumista Kilpisjärvellä 7.-13.5.2006

Antti "Loppusuora" Ekonoja, Jyväskylä/Pello
Pekka "Etukaarre" Varis, Jyväskylä/Rovaniemi

Sunnuntai 7.5.

Avauspäivänä Kilpparilla riitti vilskettä, kun käynnissä olivat "Vain kaksi kalaa" -pilkkikilpailut. Itsekin osallistuimme kisaan ostamalla liput. Moottorikelkat, taulutelevisiot ja muut palkinnot jäivät kuitenkin meiltä saamatta. Saavuimme perille Kilpisjärvelle puolen päivän aikoihin, joten toiveita hankihiihtoon ei ollut.

Päivällä suuntasimmekin hiihtämään järven ympäri. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, lämmintä oli 17 astetta ja tuulikaan ei häirinnyt, joten hiihto oli todella nautinnollista. Taukoineen hiihtokeikka kesti kaksi tuntia, matkaa kertyi mittariin 24 km.

Hiihtokeikan jälkeen vaihdoimme monot vaelluskenkiin ja suuntasimme kohti Saanan huippua. Lunta ei ollut haitaksi asti. Saanan päältä näköalat olivat hulppeat taivaan ollessa edelleen pilvetön. Näköalojen perusteella lumitilanne ympäristön maastoissa ei ole kovin hyvä, mutta hiihtämään päästään, jos vaan hanki alkaa kestää. Saanan huiputus kesti taukoineen reilut kaksi tuntia, matkan ollessa 8 km.

Illaksi oma leffateatteri pystyyn ja nautiskelemaan leffasta.

Lämmintä on

Ruotsin puolella luntakin kohtuullisesti

Nyt lyödään!

Tauon ajaksi lisää vaatetta

Rennosti kulkee

Leppoisasti auringosta nauttien

Juoksukisa -> Erja on kovemmassa nousukunnossa

Lumisotaa

Lapa jäähän ja nimi lehteen

Tasatahtia

Maanantai 8.5.

Aamulla todettiin, että yöllä ei ole ollut pakkasta, joten järvelle hiihtämään jälleen. Tarkoitus oli käydä kolmen valtakunnan pyykillä, mutta järven päästä pyykille näytti olevan lunta niin vähän, että jätimme sen reissun tekemättä. Aurinko paistoi jälleen täydeltä terältä. Lämpöä oli 7 astetta tuulen ollessa suunnilleen samoissa lukemissa (m/s). Kova tuuli teki menomatkan raskaaksi ja takaisin tulon leppoisaksi sauvoitta luisteluksi. Matkaa kertyi GPS:n mittariin 25 km ja aikaa eilisen kaltainen kaksi tuntia.

Iltapäivällä ajeltiin autolla 20 km Norjaan päin. Erja lähti sieltä pyörälenkille. Pekka ja Antti valitsivat vaelluksen ja lumikenkäilyn. Noin 700 metriin noustessa alkoi lumikengillekin tulla käyttöä. Norjan vaelluspaikat todettiin miellyttäväpohjaisiksi ja kiinnostavaksi vaelluskohteeksi vähemmän lumen aikana. Ylhäällä lunta oli riittävästi vaikka hiihtoon, kunhan saataisiin se hanki kestämään... Toisen lenkin pituudeksi sekä Erjalla että vaelluspartiolla tuli noin kaksi tuntia.

Tänä iltana Haltinmaaan elokuvateatterissa esiintyi mm. George Clooney. Kävimme kaikki katsomassa esityksen ja totesimme Clooneyn oleva hyvä näyttelijä (ja Erjan mielestä George-poju on myös hyvännäköinen).

Retkieväät

Tielle pitäisi päästä

Haltinmaan leffateatteri

Tiistai 9.5.

Aamulla pakkasta -0.1 astetta, joten hangille! Suuntasimme Ruotsin puolelle. Ensin järven yli ja sitten nousua kävellen muutama sata metriä, jonka jälkeen päästiin lumelle. Ja sehän kesti kuin betoni! Perinteisesti ensimmäinen tunti aika lailla kuokkaa. Ylängölle päästessä alkoi aurinko paistaa ja sitä kestikin koko loppupäivän. Ylängöillä hiihto oli nautinnollista, jopa taivaallista, vaikka J-M ja O-M eri puolella Suomea ovatkin. ;-) Kolmen ja puolen tunnin kohdalla mietiskeltiin lisälenkin pituutta. Sen verran oltiin huumassa, että lähettiin vielä tuuppaamaan kunnon lisälenkkiä. Ja sehän kannatti, päästiin väsymyksessä tilille asti. ;-) Viimeinen tunti laskeutuessa takaisin järvelle oli aika vaikeaa, koska hanki ei enää kestäny. Tästä sisuuntuneena järven yli tuupattiin aika hyvää kyytiä. Lopussa mittarissa oli lukemat 7 tuntia (taukoineen) ja 55 kilsaa.

Sen verran meinas lenkki painaa, että lyhensimme illan juoksulenkkiä 1.5 tunnista 15 minuuttiin. :-) Ja illan leffana oli Tyttö (Erja) sinä olet tähti.

Päivän suoritus

Välillä vaihdettiin vassusta kuokkaan ja jopa ankkaan ;-)

Valehuiput siintää jo

Varohan Kalle, ens kaudella tullaan

Pekka ja Pältsan

Aurinkoiset hiihtobaanatko näin naurattaa?

Lunta riittää lähes yhtä paljon kuin Pexillä kulkua

Kärkiletka 5 tunnin hiihdon jälkeen

Kuuden tunnin kohdalla kärki meinaa karata

Cerat pohjaan ;-)

Keskiviikko 10.5.

Kuudelta herätessä reilu aste lämmintä, ei taida tulla hankihiihtoa... Lähdettiin jäälle hiihtämään. Koltaluoktassa tehtiin peliliikkeitä. Erja päätti tehdä fiksun ratkaisun ja tyytyä hiihtelemään pelkästään jäällä. Pekka ja Antti lähtivät könyämään kelkkareittia ylöspäin. Könyämiseksi "hiihdon" teki hangen pettäminen. Sisu ei antanut periksi ja niinpä lopulta noin 800 metrin korkeudessa (lähtökorkeus vajaa 500 m) hanki alkoi kestää kohtalaisesti. 900 metrin korkeudessa hanki kesti jo hyvin. Huiputimme 985 m korkean Rappisatjekin. Sieltä olikin leppoinen laskea takaisin kohti järveä. Ekat 150 metriä tultiin muna-asennossa. ;-) 800 metrin ja 650 metrin väli meni arpoessa upottaako vai ei. Muutaman kerran upotti. :-) Viimeiset 150 metriä olikin sitten tarpomista umpisessa. Tulipa koettua myös 4 metriä leveän ja 50 cm syvän puron ylitys monoissa. Gore-Tex monot olisivat hieno keksintö. :-) Jäällä pääsi taas hiihtämään kunnolla. Joka tapauksessa ihan jees lenkki tämäkin, kun pipo ei kiristä liikaa... Aikaa meni taukoineen 4.5 tuntia matkan ollessa 35 km. Erja fiilisteli jäällä tasuria ja vassua yhteensä pari tuntia.

Iltapäivän ohjelmassa Erjalla oli pyöräilyä. Antti ja Pekka suuntasivat juoksulenkille sulille kankaille. Maastoaskeleen todettiin olevan vielä kohtalaisessa kunnossa pitkähköistä hiihtolenkeistä huolimatta. Kankaiden vauhdista nautiskeltiin tunti (10.4 km).

Pekan ja Antin reitti

Jäällä huippuolosuhteet

Eilinen painaa ojentajissa pahoin

Yöunet jäi vähän lyhyiksi... (Huomaa myös kelkkareitti, jolla ei saa ajaa kelkalla :-))

Alkoihan se hanki kestämään, kun meni riittävän ylös

Snickersistä sattui hyvä erä ;-)

Eihän tuo hanki kestänyt alas järvelle asti

Maastoaskel kunnossa

Torstai 11.5.

Aamulla 2 astetta lämmintä. Tuulta 7 metriä sekunnissa. Ei yöpakkasia. Räntää sateli. Ei kestä hanki. Väsymystä ilmassa. Lepopäivä. (Tai no vajaan tunnin juoksulenkki oli ohjelmassa. ;-))

Perjantai 12.5.

Aamulla mittari näytti olevan asteen pakkasella. Yön aikana oli satanut hiukan uutta lunta. Hiihtelimme järven päähän ja lähdimme kipuamaan sieltä kohti Ruotsin puolen tuntureita. Uusi lumi teki suksen luiston huonoksi sekä jäällä että tunturissa. Tunturissa sateli lisäksi lunta, hanki kesti vain heikosti ja tuuli oli kova, joten toiveet pitkästä lenkistä haudattiin. Ylhäällä jakauduimme kahtia Pexin käydessä oman pienen lisälenkin, Erjan ja Antin hiihtäessä suorempaan takaisin järvelle. Järvellä puhalsikin tiukka vastatuuli, mutta hotellin ranta saavutettiin kuitenkin hitaasti, mutta varmasti. ;-) Pexin lenkki 4.40 (41 km) ja Antin sekä Erjan lenkki 3.45 (32 km).

Illalla tuuli 10 m/s ja räntää/lunta satoi vaakasuoraan. Pexi juoksi tunnin Gore-Tex/Event - varusteissa, Antti tyytyi puolikkaaseen. Erjakin kävi oman tunnin lenkkinsä.

Päivän reitit

Jyrkkään mäkeen ja vastatuuleen jopa sivuttain tamppaamista

Kuokkailua pettävällä hangella

Lauantai 13.5.

Aamulla pakkasta pari astetta, lunta oli tullut 5-10 senttiä ja lisää pukkasi koko ajan. Eipä ollut enää intoa hiihtämiseen, niinpä ohjelmassa pakkaaminen ja Volvon keula kohti etelää.